Handkirurgen i morgon

Ska till handkirurgen i morgon för att kolla vad som bör göras åt mitt ganglion som jag har på handleden. Den gör rejält ont nu och den växer.
Det är andra gången jag får en sån, opererade bort en i Augusti för 2 år sedan men den kom tillbaka för ungefär 1 år sedan. Har väntat alldeles för länge med att gå till läkaren, är ju inte så lätt att gå gipsad när man har 3 små. Men nu tar smärtan över så nu vill jag få det gjort. Börjar få ont i hela armen men om det har med gangliet att göra vet jag inte eftersom jag även har lite besvär med en fot också. Får väl kolla upp resten av kroppen senare, nu är det handleden först......tanten börjar visst bli gammal ;-)

Vad är ett ganglion?

Ett ganglion är en rundad utbuktning i anslutning till en led eller en sena. Gangliet är som en liten ballong fylld med ledvätska. Utbuktningen utgörs av en bråckbildning på ledkapseln eller glidytehinnan runt en sena.
Gangliet kan vara mjukt eller hårt beroende på hur fyllt det är med ledvätska. Ibland kan ett ganglion förorsaka lokal ömhet. Leder och senor "smörjs" av en speciell gelatinös vätska (ledvätska) inuti ledkapseln eller senskidan. Ibland ökar produktionen av ledvätska i en led eller inuti en senskida. Detta kan vara förorsakat av förändringar i leden (arthros), inflammation, (arthrit), skada eller annan orsak.
Ledvätskan läcker ut genom kapseln eller senskidan och det bildas en liten blåsa - bråcksäck fylld med ledvätska. Då ledvätskan innehåller speciella äggviteämnen som gör att den är trögflytande kan kroppen inte suga upp ledvätskan som läckt ut, utan endast vattnet i ledvätskan och detta medför att ledvätskan blir än mer trögflytande - nästan som gelé. 
 

2011-04-25 @ 21:07:17 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0